> H απόσταση ανάμεσα στις δύο ράγες των σιδηροδρομικών γραμμών στις ΗΠΑ > είναι 4 πόδια και 8,5 ίντσες (143,5 cm). Μάλλον παράξενος αριθμός. > > //Γιατί άραγε έχει επιλεγεί το συγκεκριμένο διάκενο;//// /// /Διότι ο > σιδηρόδρομος στις ΗΠΑ κατασκευάστηκε με τον τρόπο που είχε > κατασκευαστεί ο σιδηρόδρομος στην Αγγλία,από Αγγλους μηχανικούς που > μετανάστευσαν, και οι οποίοι θεώρησαν ότι θα ήταν καλή σκέψη, επειδή > θα επέτρεπε να χρησιμοποιηθούν υπάρχουσες ατμομηχανές από την Αγγλία. > > Και τότε, γιατί οι Αγγλοι κατασκεύασαν τις ατμομηχανές τους έτσι; > Διότι οι πρώτες σιδηροδρομικές γραμμές κατασκευάστηκαν από τους ίδιους > μηχανικούς που κατασκεύαζαν τραμ, στο οποίο χρησιμοποιούσαν ήδη το > συγκεκριμένο διάκενο. > > Kαι γιατί αυτό το διάκενο στο τραμ; Διότι οι κατασκευαστές του τραμ > ήταν και κατασκευαστές αμαξών, που χρησιμοποιούσαν τα ίδια εργαλεία > και τις ίδιες μεθόδους. > > Και γιατί οι άμαξες έχουν αυτό το διάκενο; Διότι, παντού στην Ευρώπη, > και στην Αγγλία, οι δρόμοι είχαν λούκια για τους τροχούς των αμαξών > και ένα διαφορετικό διάκενο θα προκαλούσε διαρκώς βλάβες στους άξονες. > > Και γιατί τα λούκια απέχουν τόσο μεταξύ τους; Διότι οι πρώτες μεγάλες > οδοί στην Ευρώπη είχαν κατασκευαστεί από τους Ρωμαίους, με σκοπό να > μετακινούνται εύκολα οι λεγεώνες τους. Οι πρώτες άμαξες ήταν οι > πολεμικές άμαξες των Ρωμαίων. Οι άμαξες αυτές ήταν > ιππήλατες: τις τραβούσαν δύο άλογα, τα οποία κάλπαζαν δίπλα-δίπλα και > έπρεπε να απέχουν μεταξύ τους, ούτως ώστε το ένα άλογο να μην ενοχλεί > το άλλο κατά τον καλπασμό. > Προκειμένου να εξασφαλίζεται η σταθερότητα της άμαξας, οι τροχοί δεν > έπρεπε να είναι ευθυγραμμισμένοι με τα ίχνη των αλόγων, ενώ δεν έπρεπε > να είναι και πολύ απομακρυσμένοι, έτσι ώστε να αποτρέπονται τα > ατυχήματα κατά την διασταύρωση δύο αμαξών στην ίδια οδό. > > Ιδού λοιπόν η απάντηση στο αρχικό μας ερώτημα! Το διάκενο στις ράγες > των Αμερικανικών σιδηροδρόμων εξηγείται, αφού 2.000 χρόνια νωρίτερα, > σε μιαν άλλη ήπειρο, οι ρωμαϊκές άμαξες κατασκευάζονταν ανάλογα με το > φάρδος που έχουν τα καπούλια δύο αλόγων. > > Και τώρα, το κερασάκι στην τούρτα: Υπάρχει και μια προέκταση αυτής της > ιστορίας με το διάκενο στις ράγες και τα καπούλια των αλόγων. Αν δει > κανείς το Αμερικανικό διαστημικό λεωφορείο στην εξέδρα εκτόξευσής του, > μπορεί να παρατηρήσει δύο πλευρικές δεξαμενές καυσίμων που είναι > στηριγμένες εκατέρωθεν της κεντρικής δεξαμενής. > > Η εταιρεία Thiokol κατασκευάζει αυτές τις δεξαμενές στο εργοστάσιό της > στην Γιούτα. Θα ήθελαν να τις κάνουν μεγαλύτερες, αλλά οι δεξαμενές > αποστέλλονται σιδηροδρομικώς στο σημείο εκτόξευσης. Η σιδηροδρομική > γραμμή μεταξύ του εργοστασίου και του Ακρωτηρίου Κανάβεραλ περνά από > μια σήραγγα, κάτω από τα Βραχώδη Όρη. Αυτή η σήραγγα περιορίζει το > μέγεθος των δεξαμενών στο πλάτος που έχουν τα καπούλια δύο αλόγων. > Έτσι, το πλέον εξελιγμένο μεταφορικό μέσον του κόσμου, το διαστημικό > λεωφορείο, εξαρτάται από το φάρδος του κώλου ενός αλόγου. Οι τεχνικές > προδιαγραφές και η γραφειοκρατία είναι αθάνατες! Επομένως, την επόμενη > φορά που θα βρεθείτε να κρατάτε στα χέρια σας παράξενες προδιαγραφές > και θα αναρωτιέστε ποιος κώλος τις επινόησε, θα έχετε θέσει το σωστό ερώτημα.